Већ смо у математици рекли да једначина x + a = b нема увек решење у скупу N (прецизно: када је a ≥ b). Скуп N се зато проширује у скуп целих бројева
Z = {... , -2, -1,0,1,2,3, ...}. Он је неограничен здесна и слева јер не постоји ни број од којега су сви цели бројеви мањи, ни број од којега су сви цели бројеви већи.
Као и природни бројеви, скуп Z је затворен за операције сабирања и множења. То значи да је збир и производ било која два цела броја опет цео број.
Међутим, за разлику од природних бројева, скуп целих бројева је затворен и за одузимање. Ово не важи и за дељење,
јер количник два цела броја не мора да буде цео број (на пример, 1 подељено са 2).
Као и у математици, и у C# целобројни тип ће имати нека ограничења. Постоји осам целобројних типиво које можемо користити да бисмо представили целе бројеве.
У Табели 1 приказани су ови целебројни типови. У њој су приказани C# типови, број бајтова и опсег вредности које се могу меморисати за тај тип.
![]() |
Напомена: Постарајте се да изаберете одговарајући тип зависно од тога да ли је ваша целобројна вредност означена или неозначена и у зависности од опсега који треба да меморишете. |
//Navodimo tip i ime promenljivih koje hocemo da koristimo
int a;
int b;
//Nasoj promenljivoj a dodeljujemo vrednost 5, a promenljivoj b vrednost 13
a = 5;
b = 13;
Вредности са десне стране оператора додељивања може и сама бити израз. На пример:
//Navodimo tip i ime promenljive koje hocemo da koristimo
short mој_broj;
//Ovom naredbom promenljivoj мој_broj je dodeljena vrednost 4
mој_broj = 1+5-2;
Упознали смо се и са аритметичким операторима.
У следећим изразима приказали смо и употрбу оператора сабирања(+), одузимања(-), множења(*) и дељења (/), респективно :
1 + 2
3 - 2
2 * 5
10 / 3
Када се са аритметичким операторима користе цели бројеви, враћа се цео број и након дељења одбацује се сваки остатак. У примеру 10/3, цео број 10 је подељен са 3 а вредност
овог израза је 3 са остатком 1 који ес одбацује. Ако желимо да добијемо остатак при дељењу онда користимо оператор остатка при дељењу (%); У следећем примеру,
након целобројног дељења враћа се остатак 1 :
//Navodimo tip i ime promenljivih koje hocemo da koristimo
int a;
int b;
int ostatak;
//Nasoj promenljivoj ostatak dodeljujemo vrednost izraza a % b
//Time nasa promenljiva ostatak dobija vrednost 1
ostatak = a % b;
За операторе поређења рекли смо да упоређују однос између вредности и враћају Boolean вредност ( true ili false ).
Наравно, са операторима поређења могу се користити и променљиве :
//Navodimo tip i ime promenljivih koje hocemo da koristimo
//Imamo 3 promenljive, od toga su dve tipa int i jedna tipa bool
int a;
int b;
bool rezultat;
//Promenljivoj a dodeljujemo vrednost 10, a promenljivoj b dodeljujemo 1
а = 10;
b = 1;
//Kao i malopre, nasa promenljiva rezultat ce imati vrednost true ili false
//Njenu vrednost dobijamo ako odgovorimo na pitanje, da li je 10 razlicito od 1 ?
//Kako je tacno, nasa promenljiva dobija vrednost true
rezultat = a != b;
Сада када смо видели како вршимо доделу вредности нашој променљивој, које аритметичке операције смемо да над њом вршимо и који оператори поређења постоје и које су протитета
покушаћемо да направимо прве сложеније програмчиће.
Пример 1. Написати програм који сабира два цела броја и њихов збир исписује у лабели.
Решење :
Нека наша два броја a и b (променљиве) буду типа int . Треба да креирамо и трећу променљиву ( rezultat ) у којој ћемо да смештамо збир та два броја. | ![]() |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int a, b;
//Promenljiva u koju cemo smestiti rezultat
int rezultat;
a = 10;
b = -18;
rezultat = a + b;
label3.Text = "Zbir je : " + rezultat;
}
Изглед форме након покретања програма је :
Пример 2. Написати програм који сабира два цела броја која се уносе преко textBox-ова и чији се збир исписује у labele-и.
Решење :
Нека наша два броја a и b (променљиве) буду типа int . Треба да креирамо и трећу променљиву ( rezultat ) у којој ћемо да смештамо збир та два броја. | ![]() |
Правимо форму облика: |
Преименујемо label-e и button1 |
||
![]() |
![]() |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int a, b;
//Promenljiva u koju cemo smestiti rezultat
int rezultat;
a = int.Parse(textBox1.Text);
b = int.Parse(textBox2.Text);
rezultat = a + b;
label4.Text = "Zbir je : " + rezultat;
}
Покренемо програм и проверимо (за конкретне вредности бројева) :
Пример 3. Написати програм који сабира два броја из сегмента [-128,127] која корисник унесе преко textBox-ова.
Решење :
Направићемо две променљиве (a,b) у које ћемо да смештамо оно што корисник унесе преко textBox-ова. Као и у претходном примеру
направићемо и трећу променљиву (rezultat) у коју ћемо сместити њихов збир. Ради боље читљивости програма за имена
променљибих треба користити осмишљена имена, односно имена која асоцирају на врсту информације која се у њима чува. Поред овога
треба променљивој увек додељивати најпогоднији тип. Пошто се овде ради о бројевима који припадају одговарајућем сегменту,
типови наших променљивих a и b ће бити sbyte . Остало је још да видимо којег ће типа бити променљива rezultat . Пошто се ради о збиру
два броја као резултат ће се добити број који не мора бити из сегмента датог сегмента, зато ћемо за њен тип узети int.
Изглед форме пре покретања програма је :
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljivoj a dodeljujemo tip sbyte kao i promeljivoj b
sbyte a;
sbyte b;
//Pravimo i trecu promenljivu rezultat u koju cemo da smestimo zbir prve dve i
//na osnovu prethodnog teksta dodeljujemo joj tip int
int rezultat;
//Vrednost koju je korisnik uneo preko textBox-a u promenljivu a,
a = sbyte.Parse(textBoz1.Text);
//Isti postupak primenimo za promenljivu b
b = sbyte.Parse(textBox2.Text);
//U promenljivoj rezultat unosimo vrednost zbira a i b
rezultat = a + b ;
//Ispisujemo rezultat u labelu
label3.Text = "Zbir je : " + rezultat;
}
Изглед форме након покретања програма :
Пример 4. Саставити програм који одређује количник и остатак при целобројном дељењу два цела броја унета преко textBox-ова.
Решење :
За решавање овог задатке биће нам потребне четири лабеле, два textBox-a и једно дугме. У променљиве а и b смештамо оно што корисник унесе у textBox1 и у textBox2, али
тај унос конвертујемо у одговарајући тип што је у нашем случају int. Креирамо још две променљиве kolicnik и ostatak. Корситећи знак % добићемо остатак при целобројном
дељењу а знаком / добићемо количник.
Правимо форму облика: |
Преименујемо label-e и button1 |
||
![]() |
![]() |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Uzimamo vrednost za promenljivu a koju je korisnik uneo
int a = int.Parse(textBox1.Text);
//Uzimamo vrednost za promenljivu b koju je korisnik uneo
int b = int.Parse(textBox2.Text);
//Deklarisemo promenljivu ostatak
int ostatak;
//Racuna ostatak
ostatak = a % b;
//Deklarisemo promenljivu kolicnik
int kolicnik;
//Racuna kolicnik
kolicnik = a / b;
//Ispisuje resenje
label3.Text = "a / b = " + kolicnik + ", a ostatak je" + ostatak;
}
Покренемо програм и проверимо (за конкретне вредности бројева) :
Пример 5. Саставити програм који за унета два броја преко textBox-ова, рачуна збир, разлику, производ или количник, у зависности од тога коју операцију корисник одабере кликом на дугме (за сваку операцију је одговарајуће дугме).
Решење :
За решавање овог задатка биће нам потребне четири лабеле, четири дугмета и два textBox-a. Креираћемо две променљиве a и b у које ћемо користећи
конвертовање сместити оно што корисник унесе у textBox1 и textBox2. Креирацемо прменљиву rezultat у коју ћемо у зависноти од тога на које смо дугме кликнули
смештати збир,разлику, призвод или количних унетих бројева. |
![]() |
Правимо форму облика: |
Преименујемо label-e и button-ове |
||
![]() |
![]() |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int a, b;
//Promenljiva u koju cemo smestiti rezultat
int rezultat;
a = int.Parse(textBox1.Text);
b = int.Parse(textBox2.Text);
rezultat = a + b;
label4.Text = "Zbir je : " + rezultat;
}
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int a, b;
//Promenljiva u koju cemo smestiti rezultat
int rezultat;
a = int.Parse(textBox1.Text);
b = int.Parse(textBox2.Text);
rezultat = a - b;
label4.Text = "Razlika je : " + rezultat;
}
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int a, b;
//Promenljiva u koju cemo smestiti rezultat
int rezultat;
a = int.Parse(textBox1.Text);
b = int.Parse(textBox2.Text);
rezultat = a * b;
label4.Text = "Proizvod je : " + rezultat;
}
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int a, b;
//Promenljiva u koju cemo smestiti rezultat
int rezultat;
a = int.Parse(textBox1.Text);
b = int.Parse(textBox2.Text);
rezultat = a / b;
label4.Text = "Kolicnik je : " + rezultat;
}
Покренемо програм и проверимо (за конкретне вредности бројева) :Пример 6.
Написати програм који сабира два разломка и исписује њихов збир.
Решење:
|
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
int a, b, c, d, imenilac, brojilac;
a = int.Parse(textBox1.Text);
b = int.Parse(textBox2.Text);
c = int.Parse(textBox3.Text);
d = int.Parse(textBox4.Text);
//Kako jos nismo naucili if i for petlju, ovaj razlomak sada necemo skracivati
brojilac = (a * d + b * c);
imenilac = b * d;
//Ispisujemo rezultat
label5.Text = a + "/" + b + " + " + c + "/" + d + " = " + brojilac + "/" + imenilac;
}