C# програми углавном користе улазно/излазне сервисе који су понуђени у .NET Framework библиотеци класа.
Упознаћемо се са уношењем и приказивањем података у командној линији, односно у конзоли. За почетак да објаснимо шта је то конзолна апликација.
Конзолна апликација (Console Application) је апликација која се покреће у командном прозору, али нема графички кориснички интерфејс. Комуникација се одвија искључиво са командне линије.
За уношење и приказивање података у конзоли користимо методе класе Console.
WriteLine методa је једна од излазних метода у Console класи. Она приказује стринг који смо задали као параметар на стандардни излазни ток.
System.Console.WriteLine(); |
Console.WriteLine(); |
System.Console.ReadLine(); или Console.ReadLine(); |
Пример 1. Направити конзолну апликацију која на екрану исписује:
"Zdravo, svima! Ovo je moja prva C# aplikacija!".
Слика 5.10. Изглед конзоле након покретања програма у примеру 1. |
Решење:
static void Main(string[] args)
{
//Ova linija koda omogucuje ispis teksta.
//Console objekat predstavlja prozor komandne linije, a
//WriteLine je metod ovog objekta kojim se ispisuje tekst,
//odnosno parametar ovog metoda je tekst koji zelimo da ispisemo
Console.WriteLine("Zdravo, svima! Ovo je moja prva C# aplikacija!");
//Ova linija kod sluzi da se napravi pauza.
//Koristi se metod ReadKey koji ceka da korisnik
//pritisne taster na tastaturi. Bez nje bi se otvorio prozor
//komandne linije, ispisao tekst i prozor bi se odmah zatvorio
Console.ReadKey();
}
Пример 2. Направити конзолну апликацију која на екрану исписује име и презиме унете особе, као и место становања, при чему име, презиме и град задајемо преко конзоле.
Слика 5.11. Изглед конзоле након покретања програма у примеру 2. |
Решење:
static void Main(string[] args)
{
//Deklarisanje promenljivih
string ime;
string prezime;
string grad;
//Ispisuje korisniku u komandnoj liniji da unese ime osobe
Console.WriteLine("Unesite ime:");
//Metodom ReadLine ucitavamo ime osobe koje je uneto u komandnoj
//liniji u promenljivu ime tipa string
ime = Console.ReadLine();
//Ispisuje korisniku u komandnoj liniji da unese prezime osobe
Console.WriteLine("Unesite prezime:");
//Metodom ReadLine ucitavamo prezime osobe koje je uneto
//u komandnoj liniji u promenljivu prezime tipa string
prezime = Console.ReadLine();
//Ispisuje korisniku u komandnoj liniji da unese grad
Console.WriteLine("Unesite grad: ");
//Metodom ReadLine ucitavamo grad koji je unet
//u komandnoj liniji u promenljivu grad tipa string
grad = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Uneli ste osobu: ");
//Ispisuje ime i prezime i grad unete osobe u komandnu liniju
Console.WriteLine(ime + " " + prezime + ", " + grad);
//Ova linija kod sluzi da se napravi pauza. Koristi se metod
//ReadKey i korisnik treba da pritisne taster na tastaturi
//za kraj programa
Console.ReadKey();
}
Пример 3. Направити конзолну апликацију за унос и сабирање два цела броја.
Слика 5.12. Изглед конзоле након покретања програма у примеру 3. |
Решење:
Као и у претходним примерима, направимо конзолну апликацију и у телу Main функције уписаћемо следећи код који треба да се изврши.
static void Main(string[] args)
{
//Deklaracija promenljivih
int prvi, drugi, rezultat;
//U ove promenljive smesticemo unos iz konzole
string string1, string2;
//Ispisuje u konzoli da korisnik unese prvi broj
Console.WriteLine("Unesite prvi broj");
//ReadLine metodom dobijamo vrednost koju je korisnik uneo u konzoli
string1 = Console.ReadLine();
//Metodom int.Parse iz string1 izdvajamo celobrojnu vrednost
prvi = int.Parse(string1);
//Na isti nacin kao prvi broj, dobijamo i drugi broj iz konzole
Console.WriteLine("Unesite drugi broj");
string2 = Console.ReadLine();
drugi = int.Parse(string2);
//Odredjujemo zbir ta dva broja i ispisemo ga u konzoli
rezultat = prvi + drugi;
Console.WriteLine("Rezultat sabiranja je: ");
Console.WriteLine(prvi + " + " + drugi + " = " + rezultat);
Console.ReadKey();
}
Поред уношења и исписивања података у командној линији, односно конзоли, могуће је и уношење података преко TextBox-a и њихово исписивање у TextBox-у и Label-и. Са компонентама TextBox и Label већ смо се упознали у теми 3.Увод у развојно окружење
тако да знамо на који начин се постављају на форму и њихова основна својства.
Унос података у TextBox врши се преко тастатуре,тако што се TextBox прво постави на форму, а онда у њега укуцамо тражени податак преко тастатуре. Ако у TextBox-у желимо да прикажемо податке, на пример, вредност променљиве x, то ћемо урадити следећом наредбом:
textBox1.text = x.toString(); |
Пример 4. Написати програм који притиском на командно дугме SABERI узима два цела броја које је корисник унео у TextBox-ове и израчунава њихов збир и исписује резултат у TextBox и на Label-у.
Решење:
Правимо форму облика: | |||
|
|||
Слика 5.13. Почетни изглед форме |
Када наша форма има изглед као на слици 5.14 идемо двоструки клик на дугме SABERI и када нам се отвори нови прозор у телу функције button1_Click куцамо код који треба да се извршава када кликнемо на то дугме. | |||
Слика 5.14. Изглед форме када смо преименовали компоненте |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Deklaracija promenljivih
int x, y, rez;
//Uzimamo vrednost iz prvog textBox-a i prevodimo ga u int
x = int.Parse(textBox1.Text);
//Uzimamo vrednost iz drugog textBox-a i prevodimo ga u int
y = int.Parse(textBox2.Text);
//Odredimo zbir dva uneta broja
rez = x + y;
//Ispis rezultat u textBox
textBox3.Text = rez.ToString();
//Ispis "Rezultat sabiranja:" na labelu
label4.Text = "Rezultat sabiranja: ";
//Ispis rezultat na labelu
label4.Text = label4.Text + x + " + " + y + "=" + rez;
}
Слика 5.15. Приказ резултата рада програма |