Примери
|
*У случају да се анимација не приказује, притиснути дугме Прикажи слику
Пример 1. Написати програм који за унети редни број дана исписује који је то дан у недељи.
Решење :
Програм треба да нам врати назив дана у недељи, ако унесемо његов редни број (број од 1 до 7),
или да нам испише поруку о погрешном уносу ако смо унели неки број који није редни број дана у недељи.
Правимо форму облика: Слика 6.56. Почетни изглед форме |
Преименујемо label-e и button1 Слика 6.57. Изглед форме након преименовања компоненти |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljiva koju koristimo
int broj;
broj = int.Parse(textBox1.Text);
//Ako unesemo broj 1
if (broj == 1)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Prvi dan u nedelji je ponedeljak.";
//U suprotnom ako unesemo broj 2
else if (broj == 2)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Drugi dan u nedelji je utorak.";
//U suprotnom ako unesemo broj 3
else if (broj == 3)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Treci dan u nedelji je sreda.";
//U suprotnom ako unesemo broj 4
else if (broj == 4)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Cetvrti dan u nedelji je cetvrtak.";
//U suprotnom ako unesemo broj 5
else if (broj == 5)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Peti dan u nedelji je petak.";
//U suprotnom ako unesemo broj 6
else if (broj == 6)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Sesti dan u nedelji je subota.";
//U suprotnom ako unesemo broj 7
else if (broj == 7)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Sedmi dan u nedelji je nedelja.";
//Ako u unesemo neki drugi broj
else
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Uneti redni broj nije broj dana u nedelji!";
}
Покренемо програм и проверимо :
Пример 2. Написати програм који за унети дан у недељи одређује његов редни број.
Решење :
Програм треба да нам врати редни број дана у недељи, ако унесемо његов назив,
или да нам испише поруку о погресшном уносу ако смо унели неки назив који није назив дана у недељи
(Обрнут пример у односу на пример 1).
Правимо форму облика: Слика 6.59. Почетни изглед форме |
Преименујемо label-e и button1 Слика 6.60. Изглед форме након преименовања компоненти |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljiva koju koristimo
string dan;
dan = textBox1.Text;
//Ako unesemo broj unesemo rec ponedeljak
if (dan == "ponedeljak")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Ponedeljak je prvi dan u nedelji.";
//U suprotnom ako unesemo rec utorak
else if (dan == "utorak")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Utorak je drugi dan u nedelji.";
//U suprotnom ako unesemo rec sreda
else if (dan == "sreda")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Sreda je treci dan u nedelji.";
//U suprotnom ako unesemo rec cetvrtak
else if (dan == "cetvrtak")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Cetvrtak je cetvrti dan u nedelji.";
//U suprotnom ako unesemo rec petak
else if (dan == "petak")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Petak je peti dan u nedelji.";
//U suprotnom ako unesemo rec subota
else if (dan == "subota")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Subota je sesti dan u nedelji.";
//U suprotnom ako unesemo rec nedelja
else if (dan == "nedelja")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Nedelja je sedmi dan u nedelji.";
//U suprotnom ako u unesemo neku drugu rec
else
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Uneti tekst nije naziv dana u nedelji!";
}
Покренемо програм и проверимо :Пример 3 се препоручује ученицима ѕа самостални рад.
Пример 3. Написати програм који
(а) када унесемо редни број месеца враћа назив тог месеца
(б) када унесемо назив месеца враћа нјегов редни број.
Решење :
(а) Програм треба да нам врати назив месеца у години, ако унесемо његов редни број (број од 1 до 12),
или да нам испише поруку о погрешном уносу ако смо унели неки број који није редни број месеца у години.
Правимо форму облика: Слика 6.62. Почетни изглед форме |
Преименујемо label-e и button1 Слика 6.63. Изглед форме након преименовања компоненти |
Пишемо одговарајући код у делу програма које се отвара двоструким кликом на дугме (button1):
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljiva koju koristimo
int broj;
broj = int.Parse(textBox1.Text);
//Ako unesemo broj 1
if (broj == 1)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Prvi mesec u godini je januar.";
//U suprotnom ako unesemo broj 2
else if (broj == 2)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Drugi mesec u godini je februar.";
//U suprotnom ako unesemo broj 3
else if (broj == 3)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Treci mesec u godini je mart.";
//U suprotnom ako unesemo broj 4
else if (broj == 4)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Cetvrti mesec u godini je april.";
//U suprotnom ako unesemo broj 5
else if (broj == 5)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Peti mesec u godini je maj.";
//U suprotnom ako unesemo broj 6
else if (broj == 6)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Sesti mesec u godini je jun.";
//U suprotnom ako unesemo broj 7
else if (broj == 7)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Sedmi mesec u godini je jul.";
//U suprotnom ako unesemo broj 8
else if (broj == 8)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Osmi mesec u godini je avgust.";
//U suprotnom ako unesemo broj 9
else if (broj == 9)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Deveti mesec u godini je septembar.";
//U suprotnom ako unesemo broj 10
else if (broj == 10)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Deseti mesec u godini je oktobar.";
//U suprotnom ako unesemo broj 11
else if (broj == 11)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Jedanesti mesec u godini je novembar.";
//U suprotnom ako unesemo broj 12
else if (broj == 12)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Dvanesti mesec u godini je decembar.";
//Ako u unesemo neki drugi broj
else
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Uneti redni broj nije broj meseca u godini!";
}
(б) Програм треба да нам врати редни број месеца у години, ако унесемо његов назив
или да нам испише поруку о погрешном уносу ако смо унели неки назив који није назив месеца у години.
Правимо форму облика: Слика 6.64. Почетни изглед форме |
Преименујемо label-e и button1 Слика 6.65. Изглед форме након преименовања компоненти |
Пишемо одговарајући код у делу програма које се отвара двоструким кликом на дугме (button1):
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljiva koju koristimo
string mesec;
mesec = textBox1.Text;
//Ako unesemo broj unesemo rec januar
if (mesec == "januar")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Januar je prvi dan u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec februar
else if (mesec == "februar")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Februar ja drugi mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec mart
else if (mesec == "mart")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Mart ja treci mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec april
else if (mesec == "april")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "April ja cetvrti mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec maj
else if (mesec == "maj")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Maj ja peti mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec jun
else if (mesec == "jun")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Jun ja sesti mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec jul
else if (mesec == "Jul")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Jul ja sedmi mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec avgust
else if (mesec == "avgust")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Avgust ja osmi mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec septembar
else if (mesec == "septembar")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Septembar ja deveti mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec oktobar
else if (mesec == "oktobar")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Oktobar ja deseti mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec novembar
else if (mesec == "novembar")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Novembar ja jedanesti mesec u godini.";
//U suprotnom ako unesemo rec decembar
else if (mesec == "decembar")
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Decembar ja dvanesti mesec u godini.";
//U suprotnom ako u unesemo neku drugu rec
else
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Uneti tekst nije naziv meseca u godini!";
}
Пример 4. Написати програм који када унесемо редни број месеца враћа колико дана има у том месецу.
Решење :
Опште је познато да месеци у години немају исти број дана.
Јануар, Март, Мај, Јул, Август, Октобар и Децембар имају по 31 дан,
Април, Јун, Септембар и Новембар имају по 30
дана сваке године, док у зависности од тога да ли је година преступна или не
Фебруар има 29 или 28 дана.
Колико има дана у ком месецу, једноставно можете одредити на својим рукама.
|
*У случају да се анимација не приказује, притиснути дугме Прикажи слику
Правимо форму облика: Слика 6.66. Почетни изглед форме |
Преименујемо label-e и button1 Слика 6.67. Изглед форме након преименовања компоненти |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int m, g, p, b;
m = int.Parse(textBox1.Text);
g = int.Parse(textBox2.Text);
//Proveravamo da li je godina prestupna
if ((g % 4 == 0) && (g % 100 != 0) || (g % 400 == 0))
p = 1;
else
p = 0;
//Odredjujemo koliko dana ima koji mesec
if (m == 2)
b = 28 + p;
else if ((m == 4) || (m == 6) || (m == 9) || (m == 11))
b = 30;
else
b = 31;
//Redni broj meseca ne moze biti veci od 12 ni manji od 1
if ((m > 12) || (m < 1))
//Ispisujemo poruku o pogresnom unosu
label3.Text = "Uneli ste pogresan datum!!!";
//U suprotnom uneli smo ispravan datum
else
{
//Ako unesemo broj 1
if (m == 1)
//Iispisujemo poruku
label3.Text = "Januar ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 2
else if (m == 2)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Februar ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 3
else if (m == 3)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Mart ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 4
else if (m == 4)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "April ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 5
else if (m == 5)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Maj ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 6
else if (m == 6)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Jun ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 7
else if (m == 7)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Jul ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 8
else if (m == 8)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Avgust ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 9
else if (m == 9)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Septembar ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 10
else if (m == 10)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Oktobar ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 11
else if (m == 11)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Novembar ima " + b + " dana.";
//U suprotnom ako unesemo broj 12
else if (m == 12)
//Ispisujemo poruku
label3.Text = "Decembar ima " + b + " dana.";
}
}
Пример 5. Написати програм који када унесемо датум одређује редни број дана у години.
Решење :
Како година има 365, а ако је преступна 366 дана, програм треба да нам врати бројеве од 1 до 365 (366),
у зависности од датума који смо унели.
Правимо форму облика: Слика 6.68. Почетни изглед форме |
Преименујемо label-e и button1 Слика 6.69. Изглед форме након преименовања компоненти |
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
//Promenljive koje koristimo
int d, m, g, p, b;
d = int.Parse(textBox1.Text);
m = int.Parse(textBox2.Text);
g = int.Parse(textBox3.Text);
//Ispitujemo da li je godina prestupna
if ((g % 4 == 0) && (g % 100 != 0) || (g % 400 == 0))
p = 1;
else
p = 0;
//Odredjujemo koliko dana ima koji mesec
if (m == 2)
b = 28 + p;
else if ((m == 4) || (m == 6) || (m == 9) || (m == 11))
b = 30;
else
b = 31;
//Redni broj dana ne moze biti manji od 1 ni veci od broja dana u mesecu u kom je taj dan
//Rеdni broj meseca ne moze biti veci od 12 ni manji od 1
if ((d > b) || (d < 1) || (m > 12) || (m < 1))
//Ispisujemo poruku o pogresnom unosu
label3.Text = "Uneli ste pogresan datum!!!";
//U suprotnom uneli smo ispravan datum
else
{
//Broj meseca koji smo uneli smanjimo za 1
m = m - 1;
//Ako je posle smanjenja redni broj meseca 1
//Kao redni broj meseca uneli smo 2 (februar)
if (m == 1)
{
//Broju dana dodamo 31, toliko dana ima januar
d = d + 31;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 3 (mart)
else if (m == 2)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodna dva meseca
d = d + 31 + 28 + p;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 4 (april)
else if (m == 3)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodna tri meseca
d = d + 31 + 28 + p + 31;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 5 (maj)
else if (m == 4)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodna cetiri meseca
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 6 (jun)
else if (m == 5)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih pet meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 7 (jul)
else if (m == 6)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih sest meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31 + 30;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 8 (avgust)
else if (m == 7)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih sedam meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31 + 30 + 31;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 9 (septembar)
else if (m == 8)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih osam meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31 + 30 + 31 + 31;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 10 (oktobar)
else if (m == 9)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih devet meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31 + 30 + 31 + 31 + 30;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 11 (novembar)
else if (m == 10)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih deset meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31 + 30 + 31 + 31 + 30 + 31;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
//Kao redni broj meseca uneli smo 12 (decembar)
else if (m == 11)
{
//Broju dana dodamo broj dana prethodnih jedanest meseci
d = d + 31 + 28 + p + 31 + 30 + 31 + 30 + 31 + 31 + 30 + 31 + 30;
//Ispisemo poruku
label3.Text = "Uneti datum je " + d + " dan u godini.";
}
}
}
Покренемо програм и проверимо :