Kombinatorika
Predmet kombinatorike je raspoređivanje elemenata u konačnim skupovima i određivanje broja takvih raporeda. Koreni kombinatorike leže u drevnoj proslosti, u vremenu početka matematike i nauke uopšte. Tokom istorije, razvijala se sa drugim oblastima matematike. Bliže proučavanje je počelo u XVII veku kada su se kombinatorna pitanja postavljala u vezi sa igrama na sreću. Danas se koristi u raznim oblastima matematike, kao što su algebra, teorija brojeva, geometrija itd.
Pojmovi iz matematike koji se koriste u kombinatorici:
1. Faktorijel: n! = n*(n-1)*...*1
Neke osobine binomnog koeficijenta:
Pri rešavanju kombinatornih zadataka gotovo uvek se sreću osnovne kombinatorne konfiguracije kao sto su permutacije, varijacije i kombinacije.
Permutacije bez ponavljanja
Permutacija bez ponavljanja skupa A koji ima n elemenata je svaki niz u kome se tačno po jadanput pojavljuju svi elementi skupa A. Broj takvih permutacija iznosi P(n)=n!
Primer: Na kolina načina 4 osobe mogu stati u red?
Rešenje: Osobe možemo poređati u red na 4!=4*3*2*1=24 načina.
Permutacije sa ponavljanjem
Neka je dat skup od m elemenata A={a1, a2 ,…, am}. Svaki niz dužine k1+ k2+…+ km=n u kome se element a1 pojavljuje tačno k1 puta, elementar a2 tačno k2 puta itd. se naziva permutacija sa ponavljanjem tipa k1, k2… km i njihov broje je 𝑛! / (k1!∗k2!∗..∗km!)
Primer: Koliko se različitih šestocifrenih brojeva može sastaviti od cifara iz 1,2,2,2,3,3?
Rešenje: Pošto su u pitanju šestocifreni brojevi n=6. Cifra 1 se pojavljuje jednom i zbog toga je k1=1, cifra 2 se pojavljuje 3 puta što znaci da je je k2=3, dok je je k3=2. Iz toga sledi da je ukupan broj jednak 𝑃 = 6! / 1!∗3!∗.2! .
Varijacije bez ponavljanja
Varijacija bez ponavljanja k-te klase skupa A od n elemenata je svaki niz k međusobrno različitih elemenata i broj takvih nizova iznosi
Primer: Koliko ima trocifrenih brojeva koji se mogu obrazovati od cifara iz skupa A={1,2,3,4,5,6,7,8,9} tako da su sve cifre različite?
Rešenje: Potrebne su nam 3 cifre i zbog toga je k=3, ukupan broj elemenata skupa je 9, zbog toga je n=9. Potrebno je da izračunamo varijacije bez ponavljanja klase 3 skupa koji ima 9 elemenata i to će iznositi
Varijacije sa ponavljanjem
Varijacije k-te klase skupa A od n elemenata pri čemu se elementi mogu ponavljati nazivaju se varijacije sa ponavljanjem i važi
Primer: Koliko ima trocifrenih brojeva koji se mogu obrazovati od cifara iz skupa A={1,2,3,4,5,6,7,8,9} ako znamo da se cifre mogu ponavljati?
Rešenje: Potrebne su nam 3 cifre i zbog toga je k=3, ukupan broj elemenata skupa je 9, zbog toga je n=9. Potrebno je da izračunamo varijacije sa ponavljanjem klase 3 skupa koji ima 9 elemenata i to će iznositi
Kombinacije bez ponavljanja
Kombinacija bez ponavljanja k-te klase skupa A koji ima n elemenata je svaki k-točlani podskup skupa A i iznosi
Primer: U kutiji je 7 lopti. Na koliko načina možemo izabrati 4 lopte?
Rešenje: Ukupan broj elemenata skupa je 7. Potrebne su nam 4 lopte. Iz toga zaključujemo da je n=7 i k=4. Lopte možemo odabrati na načina.
Kombinacije sa ponavljanjem
Ako se iz n-točlanog kupa A bira jedan po jedan element sa vraćanjem, i tako k puta, i ako nije bitan redosled, već samo koji element je i koliko puta izabran onda se rezultat izbora naziva kombinacija kte klase sa n elemenata sa ponavljanjem i iznosi
Primer: Na koliko načina turista od 10 razglednica može kupiti 3?
Rešenje: Ukupan broj razglednica je n=10, njemu se potrebne k=3 razglednice. Iz toga sledi da je ukupan broj načina jednak
_____________________________________________________________________________________________
Zadaci za vežbu:
1. Na koliko načina devet različitih knjiga možemo poređati u red?
Rešenje:
Ovo su permutacije bez ponavljanja. Devet knjiga možemo poređati na P(9)=9! načina.
2. Na koliko načina iz kutije u kojoj se nalazi 5 kuglica možemo izvući 3?
Rešenje:
Ovo su kombinacije bez ponavljanja i 3 kuglice možemo izvući na načina.
3. Koliko ima osmocifrenih brojeva koji se satoje od cifara 0,1,2,3,4,5 ako se u svakom broju cifra 1 pojavljuje 3 puta, a ostale cifre po jednom ili se ne pojavljuju. (Napomena: Nula ne sme da se nalazi na prvom mestu)
Rešenje:
Rešenje se nalazi na sledećem linku.
4. Na koliko načina može biti ocenjen 1 učenik na kraju školske godine ako ukupno ima 12 predmeta i ako: a) iz svih predmeta može dobiti ocene od 1 do 5? b) iz 2 predmeta ne može dobiti ocenu višu od 3 i iz 3 predmeta ne može dobiti ocenu nižu od 4?
Rešenje:
a) Ukupan broj varijacija sa ponavljanjem je nk = 512.
b) Iz dva predmeta ne može dobiti ocenu višu od tri 32
Iz tri predmeta ne može dobiti ocenu nižu od četiri 23
Iz preostalih sedam predmeta može dobiti bilo koju ocenu 57
Ukupno može biti ocenjen na 32 ∗ 23 ∗ 57 načina.
5. Iz grupe u kojoj se nalaze 4 muškarca I 3 žene treba odabrati 6 osoba tako da među njima budu bar 2 žene. Na koliko se načina to može odraditi?
Rešenje:
Možemo odabrati dve žene i četiri muškarca ili tri žene i tri muškarca.
Dve žene i četiri muškarca biramo na načina.
Tri žene i tri muškarca biramo na načina.
Ukupan broj načina na koji možemo odabrati grupu koji tražimo je 3+4=7.
6. U jednoj državi ne postoje 2 stanovnika sa jednakim brojem i rasporedom zuba. Koliko maksimalno može da bude stanovnika u toj državi?
Rešenje:
Čovek ukupno treba ima 32 zuba, i svaki može ili da ima ili da nema. Ukupan broj različitih varijacija iznosi 232.
7. U restoranu se bira jelo koje se sastoji od predjela, supe, glavnog jela i dezerta. Postoje tačno 3 različiti vrste predjela, 2 vrste supe, 4 vrste glavnog jela i 10 vrsta dezerta. Na koliko načina gost može da odabere svoj obrok?
Rešenje: Predjelo možemo odabrati na 3 načina, supu na 2 načina, glavno jelo na 4 načina i desert na 10 načina. Ukupan broj različitih obroka iznosi: 3*2*4*10 = 240.