Slučajna promenljiva i funkcija raspodele
Često srećemo situacije u kojima se svakom elementarnom ishodu jednog slučajan eksperimenta
pridružuje neki realan broj, tj. meri neka njegova numerička karakteristika. Na takvo pridruživanje
nailazimo, na primer, u igrama na sreću, gde se svakom ishodu pripisuje određeni novčani dobitak ili
gubitak za igrača.
Dodeljujući svakom ishodu slučajnog eksperimenta realan broj, mi ustvari zadajemo funkciju na
skupu S={e1,e2,...,en} elementarnih događaja sa vrednostima u skupu R. Označimo tu funkciju sa X.
Kako ishod slučajnog eksperimenta ne možemo predvideti, tako i vrednost funkcije X za dati ishod ne
znamo unapred. Zato se ova funkcija i zove slučajna promenljiva .
Evo još nekih primera slučajnih promenljivih: veličina greške pri merenju neke fizičke veličine, broj
ostvarivanja događaja A u n izvođenja slučajnog eksperimenta, broj devojčica među stotinu
novorođenčadi, porast cene nafte izražen u dolarima, vek trajanja nekog proizvoda, težina zrna
pšenice uzgajane na nekoj parceli itd. Na vrednosti ovih veličina utiče veći broj međusobno
nezavisnih okolnosti, tzv. slučajnih faktora, koje se ne mogu unapred predvideti i oceniti.
Definicija: Svako preslikavanje X prostora elementarnih događaja S u skup realnih brojeva, takvo da
za svaki interval I na realnoj pravoj skup svih elementarnih događaja na kojima X uzima vrednosti iz I
predstavlja jedan slučajan događaj, naziva se slučajna promenjiva
Definicija: Slučajna promenljiva X je diskretnog tipa (diskretna slučajna promenljiva) ako je njen skup
vrednosti X(S) konačan ili beskonačan niz realnih brojeva. Slučajna promenjiva X je neprekidnog tipa
(neprekidna slučajna promenjiva) ako je skup svih vrednosti koje ona uzima jedan interval na realno
pravoj (ovaj interval može biti i ceo skup R).
Za potpunu ocenu slučajne promenjive X i praktično korišćenje njenih karakteristika, potrebno je i
dovoljno poznavati:
a. Skup X(S) svih vrednosti koje slučajna promenljiva X može uzeti, tj. vrednost slučajne
promenljive za svaki ishod slučajnog eksperimenta, odnosno svaki slučajni događaj.
b. Verovatnoće svake od tih vrednosti slučajne promenljive X.
Primer: Slučajni eksperiment se sastoji u bacanju tri novčića. Neka je karakteristika slučajnog
eksperimenta, tj. slučajna promenljiva X-broj palih grbova. Odredićemo vrednosti slučajne
promenljive X i verovatnoće sa kojima se te vrednosti ostvaruju.
Rešenje:
Skup elementarnih događaja je S={ PPP, PPG, PGP, GPP, PGG, GPG, GGP, GGG}, gde troslovna
skraćenica označava redosled padanja pisma(P) i grba(G) na novčićima redom. Broj palih grbova
može biti: 0,1,2 ili 3, pa je X(S)={0,1,2,3}- skup vrednosti slučajne promenjive X
(konačan niz brojeva).
Dalje uvedimo događaje: A0 = {PPP}, A1={PPG,PGP,GPP}, A2 ={PGG,GPG,GGP},
A3 ={GGG}, koji sadrže ishode slučajnog eksperimenta prema broju grbova. Označimo sa (X=xk )
događaj da slučajna promenljiva X uzme vrednost xk ∈ X(S), a sa P(X=xk)=p(k)=pk verovatnoću tog
događaja. U našem slučaju je:
Funkcija F, koja svakom realnom broju x dodeljuje verovatnoću P{X∈ (-∞,x)}= P{X funkcija raspodele slučajne promenljive X.
Zašto je funkcija raspodele važna? Ako nju znamo, možemo za svaki interval da odredimo
verovatnoću da slućajna promenljiva uzme neku od vrednosti iz tog intervala.
P{a ≤ X ≤ b} = P{X ≤ b} - P{a ≤ X} = Fx (b) – Fx(a)
Funkcija raspodele FX slučajne promenljive X je neopadajuća funkcija , neprekidna sa
desne strane i za nju važi: F (−∞) = 0 i F (∞) = 1.
Za diskretnu slučajnu promenljivu X skup {p(xk) | xk ∈ X(S)} određuje raspodelu verovatnoća slučajne
promenljive X. Ova raspodela se pregledno prikazuje šemom:
Primer: Ako bacimo kockicu skup ishoda će biti Ω={1,2,3,4,5}. Verovatnoća da padne svaki od tih
brojeva je p=1/6. Ako sa X označimo slučajnu promenljivu koja predstavlja ishod eskperimenta, to će
biti diskretna slučajna promenljiva i rasodela verovatnoca izgleda ovako:
Ako je X diskretna slućajna promenljiva sa konačno mnogo vrednosti {x1, x2, . . . , xn}, tada
je njena funkcija raspodele zadata sa:
Na sledećoj slici se vidi da je grafik funkcije raspodele diskretne slučajne promenljive stepenastog oblika:
Primer: Ako slučajna promenljiva X ima sledeći zakon raspodele:
Njena funkcija raspodele je:
I njen grafik izgleda ovako:
Za slučajnu promenljivu X kažemo da je apsolutno neprekidnog tipa ako
postoji nenegativna integrabilna funkcija p(x) na intervalu (-∞,x), x∈ R , takva da je:
Funkcija p naziva se gustina raspodele slučajne promenljive X. Grafik funkcije p(x) naziva se kriva
gustine raspodele ili kraće kriva raspodele verovatnoća.
Geometrijski posmatrano, F(x), verovatnoća da slučajna promenljiva X uzme vrednost manju od x,
jednaka površini figure omeđene krivom gustine (grafikom p(x)) i X-osom nad intervalom (-∞, x).
Verovatnoća da slučajna promenljiva apsolutno neprekidnog tipa uzme vrednost u intervalu (a,b)
jednaka je površini krivolinijskog trapeza ispod krive gustine (y=p(x)) nad odsečkom [a,b].
Primer: Za funkciju:
Gustina raspodele je:
_____________________________________________________________________________________________
Zadaci:
1. U kutiji se nalaze 3 kuglice numerisane brojevima 1,2,3. Na slučajan način se biraju 2 kuglice,
jedna po jedna sa vraćanjem. Ako slučajna vrednost X predstavlja količnik brojeva dobijenih u
prvom i drugom bacanju odrediti njenu raspodelu verovatnoće i odrediti verovatnoću da X
ima celobrojnu vrednost.
Rešenje se nalazi na sledećem linku.
2. Slučajna veličina Z ima sledeći zakon raspodele:
a. Odrediti vrednost konstante c
b. Izračunati verovatnoću da će se Z naći između 2 i 5
c. Odrediti najmanje k tako da je verovatnoća da je Z≤k veća od 0, 6.
Rešenje:
a. Vrednost konstante c dobijamo iz jednačine
𝑐 + 2𝑐 + 2𝑐 + 3𝑐 + c2 + 2c2 + 7c2 + 𝑐 = 1
Kada rešimo kvadratnu jednačinu, dobijemo da c može da ima vrednost c1 = -1 ili c2 = 1/10.
Rešenje c1=-1 otpada, jer c ∈ (0,1). Iz toga sledi da je vrednost konstante c = 1/10.
b. Verovatnoća da se Z nađe između 2 i 5 je:
𝑃{2 < 𝑍 < 5} = 𝑃 {𝑍 = 3} + 𝑃 {𝑍 = 4} = 2 ∗ 𝑐 + 3 ∗ 𝑐 = 1/2
c. Računamo funkciju raspodele u tačkama 1,2,3,..7.
𝑃{𝑍 < 2} = 1/10 +2/10 = 3/10 < 0.6
𝑃{𝑍 < 3} =1/10 +2/10 +2/10 =5/10 < 0.6
𝑃{𝑍 < 4} =1/10 +2/10 +2/10 +3/10 =8/10 > 0.6
Iz ovoga zaključujemo da je najmanje k koje ispunjava dati uslov k=4.