Компонента TextBox

TextBox је компонента која се у Toolbox-y налази у категорији Common Controls. TextBox тј. оквир за уношење и приказивање текста је компонента која, како јој и само име каже, може да служи и за унос текста са тастатуре и за исписивање неког текста који се одређује помоћу програма. Када је ова компонента у жижи у њеном оквиу трепери курсор.

Слика 3.1. Приказ компоненте Label

Већ смо напоменули, када смо причали о лабели, да се са овом компонентом можемо срести када хоћемо да се улогујемо на неки налог (Слика 3.1). Оквири испод лабела Корисничко име и Лозинка су заправо оквири за унос и приказивање текста. У овом случају се у прво поље за унос текста уноси корисничко име, а у друго поље за унос текста се уноси лозинка корисника. На , са стране на којој смо причали о компоненти Button, такође постоји TextBox и то је оквир у коме је приказан број 9. Приметимо да у овом примеру TextBox не служи за унос текста, већ за исписивање текст (у овом случају тај текст је бој девет).


Својства која се најчешће користе:

Text je својство које служи за исписивање текста који ће да стоји у TextBox-у. Међутим, у већини случајева је потребно да ова компонента буде празна, тако да у пољу поред својства Text не треба да стоји ништа.

(Name) је својство које представља име компоненте које се користи у коду како би се идентификовала та компонента (тј. објекат). Сваки TextBox аутоматски добија име и то према редоследу додавања форми textBox1, textBox2, textBox3 и тако даље. Ова имена се могу променити помоћу овог својства, али ми ћемо радити са овим већ унапред задатим именима и нећемо их мењати.

Back Color је својство које служи за промену боје позадине TextBox-a. Начин на који се то ради је идентичан начину на који се мења боја позадине форме.

Border Style својство има три понуђене опције које пружају различите изгледе ивица TextBox-a.

Cursor је својство које нуди различите изгледе курсора. Када пређемо мишем преко TextBox-a, курсор ће попримити изабрани изглед.

Font је својство помоћу кога се може изабрати врста слова, начин исписа, величина слова натписа који се појављује у TextBox-у. Подсвојства се могу видети када се кликне на симбол . Та подсвојства се директно могу мењати у оквиру Properties Windows-a.

Fore Color је својство помоћу кога се може изабрати боја текста који се појављује у пољу за унос текста. Та боја се бира исто као што се бира и боја позадине поља за унос текста.

Multiline је својство које омогућава да се текст исписује у више редова уместо само у једном.

Scroll Bars има смисла користити само ако је у својству Multiline изабрана опција True и у овом својству се могу изабрати опције за скроловање текста горе-доле или лево-десно или и једно и друго. Користи се када се текст који је исписан у ТextBox-у не може видети у целости због малих димензија ТextBox-а

Size је својство помоћу кога се одређују димензије TextBox-a изражене у пикселима. Састоји се од два подсвојства: Width, које служи за подешавање ширине и Height, које служи за подешавање висине.

Tab Index је својство помоћу кога се одређује редослед по коме ће се, помоћу Tab тастера на тастатури, жижа померати са једне компоненте на другу компоненту. На овај начин можемо да решимо проблем логичног тока уношења података.

Tab Stop је својство помоћу кога се одређује да ли корисник може да помера жижу са једне компоненте на другу помоћу Tab тастера. Уколико је изабрана опција True, жижа се може померати са компоненте на компоненту на овај начин, а ако је изабрана опција False, жижа се не може померати са компоненте на компоненту на овај начин.

Visible је својство помоћу кога се утврђује да ли је компонента видљива или сакривена. Уколико је изабрана опција True, компонента ће бити видљива када се покрене програм, а уколико је изабрана опција False, компонента се неће видети када се покрене програм, односно биће сакривена.

Задавање својстава преко кода


private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
{
    //Posto ce najcesce biti potrebno da TextBox bude prazan
    //onda cemo pomocu ove linije koda to i postici. Izmedju
    //znakova navodnika nista ne pisemo.
    textBox1.Text = "";
            
    //Promena boje pozadine TextBox-a
    textBox1.BackColor = Color.YellowGreen;

    //Promena izgleda ivica
    textBox1.BorderStyle = BorderStyle.Fixed3D;

    //Promena izgleda kusora
    textBox1.Cursor = Cursors.AppStarting;

    //Omogucava unos teksta u vise redova
    textBox1.Multiline = true;

    //Postavlja strelice za pomeranje teksta gore dole, ovo
    //ima smisla stavljati samo kada je svojstvo Multiline
    //postavljeno na true.
    textBox1.ScrollBars = ScrollBars.Vertical;

    //Zadavanje visine TextBox-a i ovo ima smisla stavljati 
    //samo kada je svojstvo Multiline postavljeno na true.
    textBox1.Height = 50;

    //Zadavanje sirine TextBox-a
    textBox1.Width = 150;

    //Zadavanje redosleda po kome ce TextBox da bude u zizi
    textBox1.TabIndex = 1;

    //Omogucava da se pomocu Tab tastera ziza premesti na ovu
    //komponentu
    textBox1.TabStop = true;

    //TextBox ce biti vidljiv kada se pokrene program.
    textBox1.Visible = true;
}

На почетку је TextBox изгледао као што је приказано на Слици 3.2. После писања кода и покретања програма, TextBox изгледа као што је приказанo на Слици 3.3. На почетку TextBox-а стоји курсор. У њему се може куцати неки текст и то у више линија и помоћу стрелица са десне стране, текст може да се помера горе доле.

Слика 3.2. Изглед компоненте TextBox пре покретања програма Слика 3.3. Изглед компоненте TextBox након покретања програма